sâmbătă, 14 ianuarie 2017

Bobul de grădină - efecte terapeutice


Bobul de grădină Vicia faba
Este o plantă rigidă,  dreapta cu înălţimea de 0.5-1.7 m , cu tulpina robustă. Frunzele sunt de 10-25 cm lungime, de o culoare verde-albăstruie în partea inferioară şi de culoare gri-verzuie în cea superioară; spre deosebire de cele mai multe alte soiuri de Vicia, frunzele nu au cârcei pentru de prindere. Florile sunt lungi 1-2,5 cm, cu cinci petale ( culoarea standard a petalelor este alb cu o pată neagră la cele exterioare, iar cele interioare albe, deşi se întâlnesc şi petale rozalii sau chiar mov). Fructul este o pastaie lungă şi lată (15-25 cm lungime si 2-3 cm grosime), verde când este tânără şi brun-negricioasă la maturitate. Fiecare păstaie conține 3-8 seminţe ovale de 5-10 mm.
Cele mai impotante proprităţi terapeutice ale acestei plante sunt:
  • Bobul este sursă foarte bogată de fibre dietetice: 100g=66%  DZR , care actioneaza ca un laxativ natural şi ajută la protejarea mucoasei colonului prin reducerea timpului de expunere al acesteia la rezidurile ce urmează a fi eliminate (reducerea cazurilor de cancer de colon). A fost demonstrat, de asemenea, că fibrele conţinute in bob reduc nivelul colesterolului din sânge prin scăderea reabsorbției acizilor biliari .
  • Este bogat in fito-nutrienti , cum ar fi izoflavone care protejează organismul de cancerul mamar la animalele de laborator. Fitosterolii în special beta-sitosterol, ajuta la reducerea nivelului de colesterol din organism.
  • Conține Levo-dopa sau L-dopa, un precursor al substanţelor neuro-chimice produse de creier , cum ar fi dopamina şi adrenalina. Dopamina din creier este asociata cu buna funcționare a mișcărilor corpului. Astfel, consumul unei cantități adecvate de bob în dieta de zi cu zi poate ajuta la prevenirea bolii Parkinson. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8420210)
  • Bobul proaspăt este o sursa excelentă de folaţi, 100 g furnizează 106% din necesarul zilnic. Folaţii împreună cu vitamina B-12 sunt componentele esențiale ale sintezei ADN-ului si a diviziunii celulare. Acid folic adecvat în dieta în timpul sarcinii poate ajuta la prevenirea defectelor tubului neural la nou-născut.
  • Acestea conțin , de asemenea cantitati mari de vitamina B6 (piridoxina), tiamina (vitamina B-1), riboflavina si niacina. Aceste vitamine și co-enzime au funcții în metabolismul celular (carbohidrați, proteine ​​și grăsimi).
  • Bobul poate constituii una dintre sursele importante de minerale cum ar fi: fier, cupru, mangan, calciu, magneziu  În plus sunt una dintre cele mai mari surse vegetale de potasiu (23% din DZR). Potasiul este un electrolit important al celulelor si fluidelor corpului, ajutând la scăderea tensiunii arteriale.
  • Tecile (pastaia) de bob sunt considerate a fi toxice,
  • In unele cazuri- destul de rare- consumul de bob poate provoca boala numită favism (https://dexonline.ro/definitie/favism)
  • Boabele tinere se presupune că provoacă balonare la copiii mici.

A se vedea tabelul de mai jos pentru analiza nutrienților:
Bob (Faba vicis), semințe crude mature
Valoarea nutritiva la 100 g.
(Sursa: USDA National Nutrient baza de date)
Principiu
Valoarea nutritivă
Procent de ADR
Energie
341 Kcal
15%
hidrati de carbon
58.59 g
45%
Proteină
26.12 g
46,5%
Grăsime totală
1,53 g
7%
colesterol
0 mg
0%
Fibre dietetice
25 g
66%
vitamine
folați
423 pg
106%
Niacin
2.832 mg
18%
Acid pantotenic
0,976 mg
19,5%
piridoxină
0,366 mg
28%
riboflavină
0,333 mg
25%
Tiamină
0,555 mg
46.25%
vitamina A
53 UI
2%
Vitamina C
1,4 mg
2%
vitamina K
9 pg
7,5%
electroliți
Sodiu
13 mg
1%
Potasiu
1062 mg
23%
minerale
Calciu
103 mg
10%
Cupru
0,824 pg
91%
Fier
6.70 mg
84%
Magneziu
192 mg
18%
Mangan
1.626 mg
71%
Fosfor
421 mg
60%
Seleniu
8.2 pg
15%
Zinc
3.14 mg
9%
Fito-nutrienți
Caroten-ß
32 pg
-
Caroten-o
00 pg
-
Luteina-Zeaxantina
00 pg
-

Surse de informare:

2 comentarii:

  1. Fostul meu iubit ne-a părăsit pe mine și pe fiica mea acum șase săptămâni, după ce am încercat aproape totul pentru a-mi restabili relația, am fost dezamăgit. Nu mi-a ieșit nimic. O săptămână mai târziu, în timp ce parcurgeam Instagram-ul meu, am văzut câteva mărturii despre DR, zori ajutând oamenii să-și reaprindă relația și să repare casele sparte, la început am fost sceptic, dar am decis să încerc și am luat contact cu DR, Dawn pentru ajutorul ei, câteva zile făcând contactul cu ea, totul s-a schimbat automat, tristețea mea a devenit bucurie, zâmbetul era pe toată fața mea, totul s-a întâmplat foarte repede și rezultatul a fost perfect. Folosesc acest mediu pentru a-l aprecia pe Dr, Dawn, dacă aveți dificultăți în relația dvs. Dr. Dawn Acuna este singura persoană care vă poate ajuta: dawnacuna314@gmail.com
    WhatsApp: +2348032246310

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt aici pentru a depune mărturie despre modul în care acest puternic vrăjitor numit Dr.DWAN m-a ajutat să-mi repar relația. Mi-a fost zdrobit când logodnica mea mi-a spus că nu mai este interesat să se căsătorească cu mine pentru că avea o aventură cu cealaltă femeie la care lucrează. Plângeam și plângeam în fiecare zi, până când a devenit atât de rău încât am apelat la Internet pentru ajutor, atunci când am citit o recenzie despre marea muncă a Dr.DAWN, apoi l-am contactat pentru ajutor pentru a-mi recupera iubitul, el m-a ajutat să fac o puternică (vrajă de dragoste de reconciliere) și spre cea mai mare surpriză a mea, după 48 de ore în care am făcut vraja de dragoste, logodnica mea s-a întors în genunchi rugându-mă să-l iert. Acum suntem căsătoriți fericiți și toate mulțumirile sunt adresate Dr.DAWN Wonders pentru că m-ați ajutat să-mi salvez relația, puteți contacta Dr.DAWN prin adresa sa de e-mail: ( dawnacuna314@gmail.com )
    WhatsApp:+2349046229159/
    +3550685677099

    RăspundețiȘtergere